Thursday, August 26, 2010

MENGLEMBU....

hahhhh!! hamek ko.... sajer jer aku x-large kan gambo nieh... baru nampak sikit kan.. tapi gambo melintang tak leh x-large.. dia tekeluar masuk ke sidebar plak..hihii...

rutin aku ialah menglembu mengepam setiap lunch time... bulan-bulan puasa nie... mungkin menyebabkan susu berkurang.. yelah sumber-sumber susu kan dari air yang kita minum, dari food intake kita.. habis..kalau puasa mana nak minum/makan kan kan kan? so aku akan make sure setiap kali bangun sahur tu, aku mesti minum 1 mug oat.. yang nesvita 3 in 1 tuu.. tapi aku top up plak dengan oat yang lom bancuh tu.. bagi pekat sikit.. so aku akan ada energy sikit, pastu susu pon taklah kurang.. eh ye ke? tu ikut logik aku lah.. aku kan suke main ikut logik jer.. hehehe....

lunch time tu.. seksa-seksa pon dapat jugaklah 2 botol untuk Amaani... satu botol utk sekali minum.. lepas ni letak kat fridge pastu nak balik keje kang, amik bawak balik.. susu ni utk bekalan esoknya.. macam tulah rutin aku buat masa nie.. selagi terdaya lah.. susu formula plak aku bagi dia S26.. kalau kat umah time kerja memang aku fully BF.. aku tak buat susu formula langsung... susu formula utk masa dia kat nursery jer.. sebab BM tu memang konpom lah tak cukup...heheh.. aku tak sempat lagi nak beli segala longan kering nak bagi susu banyak.. huhuuuu...

mudah-mudahan bile Amaani selalu minum BM nie.. dia rapat ngan aku.. dia bijak... dia sihat... dia mendengar kata... dia tak menderhaka... eh emosi plak mak ko ni lah..hahahhahaha... so sesiapa yang masih menyusukan anak-anak mereka.. marilah kita bersama-sama bersemangat waja untuk meneruskan niat menglembu ini.. (eh kat Melaka ada kan tempat nama Mengelembu?) sekian...


EMAIL YOUR FAVOURITE PHOTO TO US
AND WE WILL CHANGE IT TO LINEN FRAME A3 SIZE
THE CHEAPEST RATE SO FAR
ONLY RM65 FOR BLACK & WHITE ADORABLE FRAME
WE ACCEPT ORDERS WORLDWIDE
VISIT OUR BLOG FOR DETAILS
http://www.framekasih.blogspot.com/
EMAIL US AT framekasih@yahoo.com

16 comments:

proudmummy said...

nak tanya, ada masalah crack tak kat niple tu? kalau ada, letak creame apa?

Filla said...

proudmummy:takde plak.. nanti tgk kalau ada org leh tolong comment sini yerr..

Anonymous said...

ye ke kat melaka ade menglembu..aku rase ade kat perak(ye ke???kat melaka kandang ade ar(name tempat)muahahaha..

Anonymous said...

menglembu kat melaka ke?bkn kat perak..kat melaka,kandang ade ar(name tpt)wahaahaha...

Unknown said...

yer yer yer..aku pon masih setia..menjadi lembu terpelajar pada ambereen. akid dulu..merasa lah sampai 2tahun 7bln... ambereen ni pon harap harap nyer begitu lah. senang giler malam2..ko selak jer. sila bayangkan ibu ibu yang kena bancuh susu tgh2 malam. mesti yg jenis rajin gila...kalo aku ngantuk2 mcm tu..ntah2 aku dah buatkan air kopi kat anak aku.

ejea aziz said...

woh..cayalah skali pump ko dpt 6 oz la ye...betul2...napela tang anak ke2 br ada kesedaran kobar2..sian kt alisa..sampai skrang rase b'salah sbb bf kejap je..yg adik alhamdulillah mission on lg..

Anonymous said...

kak filla knp dah berkurang citer ttg kasih aleeya,buat lah entry ttg kak kasih pulak.rindulah ngan diaaaa

cputeh said...

waa...besh nyer sis dpt bf kat amaani,sy dpt bg smpai 2 bln jer,seday tol la..tp nk wat camner kan sy ngn baby pn weeknd jer dpt jmpa,waaaa...lg seday + giler rindukan baby jugak...

*utk proudmummy:setiap kali pakai pamperskan sy akan sapukan losyen baby jhonson, Alhmadulilah stakat nih dh 5 bln ok jer kulit my baby (sbb dia pn jenis kulit alah)@guna sebamed utk niple nyer(baby) harga dia dlm rm20++ cmtuh..slmt mcuba...

sha said...

salam kak fillanie...sha silent reader blog akak....just nak minta izin nak bantu 'proudmummy' ye kak....
kalau ada masalah crack nipple tu ada banyak solution...cara tradisional:susu kita tu perah sket then sapu sekeliling tempat yang merekah tu pas tu kalau bley tak payah pakai bra buat sementara waktu (kat umah digalakkan) bior berangin sket.....asal kering buat lagi...insyaallah...kene sabar dan buat selalu...takpun kalau nak senang beli ajer cream yang banyak terdapat di pasaran...tapi harus diingat...tak semua cream sesuai dengan kulit kita...so kene beli tiub kecil untuk try n error la...
sha sama cam kak fillanie masa anak sulung dulu....top up S26 hanya bila baby kat babysitter...alhamdullillah...anak kedua sha skarang dapat fully bf tanpa FM sampai my babyboy umor 1 tahun 10 bulan...bulan 10 ni dia cukup 2 tahun....
buat kak fillanie...apa yang penting, kita dah beri yang terbaik buat anak kita....walau dengan apa cara sekalipon.....kalau ada permasalahan tentang BF boleh la tanya....sebab sha join Malaysian Breastfeeding Peer counselor...kami berperanan untuk membantu ibu2 dalam menjayakan BF...chaiyok kak filla....

JMR said...

susu menglembu yg bkhasiat tinggi..auwww..

emy/mamasuri said...

sebenarnya seronok menglembu ni..
lebih2 tgk anak sehat berketul2..

˙·٠•●♥ Cik Puan Mimi ♥●•٠·˙ said...

wah BM memang la berkhasiat, tp bulan2 puasa memagn cepat kering kalau tak minum air banyak2 kan..

aku rasa kau kena lebarkan ruang entry supaya gambar2 tu bila besar, dia tak terkeluar.. keciklah side bar ni, baru ok

Filla said...

anonymous: haha.tullah..melaka tu mmg ada tempat nama kandang!!

jujue: bancuh kopi baik bagi aku minum..hahahakkk

ejea aziz: tul baru skarang tersedar sikit..hehe

anonymous: tol gak yek? abis kakak dah remaja gitu..tatau nak citer aper.. nanti try tgk apa nak citer..hehehe

cputeh: alahaiii siannyer anak jauh.. sabarrrrr...

JMR: hahahah.. TEBAYEK DARI LADANG OKEH!!

emi/mamasuri: yer saya setuju..hehe

cik puan mimi: tulah..nak buka puasalah.. eh eh? hahah... aku nyer blog ni pon kwn aku tolong ejas2 sikit..harap aku hampeh!!! eh aku add ko kat ym.. sonyap yo?

zeta said...

aku ni..sambil baca entry ni..smbl pump susu weyh..dan dan tu la jd byk..kikiki.. :p

proudmummy:
pernah dengar org ckp..medela punya nipple cream bagus..sbb bila sapu cream tu..then bf baby..rasa xla sakit sgt..tp org ckp tau..bkn sy..

Filla said...

zeta: hahahahaha.. sabar jerlah.. betul gak..len kali nak pam..kene tgk gambo susu ni.. motivation babe!

khalidah khairizam said...

kak, kat perak rasenye mengelembu tu :P eh eja pn tah betul tah tidak :P