Wednesday, October 06, 2010

IKEA dan KITA tak dapat dipisahkan..

Ada tak diantara kita yang tak pernah beli barang IKEA?? rasa macam mustahil kan? paling tidak, konpem 1,2 barang tu mesti kita beli kat IKEA... (ni bukan adv).... sajer jer nak borak.... sebab aku kan testing guna camera 2.0 pixel nieh.. leh tahan lah kehampehan kualiti gambar nyer.. kuakakkaka....

it's a tradition for our family utk jalan-jalan ke ikea selepas raya.. al-maklumlah.. orang takde kampung nak balik raya... 1 hari dah habis cover both side.. pastu raya kedua dah melangok mcm orang bodoh.. hahaha... sebab tu baju raya buat sepasang pon cukup..hahah... sedih sungguh!

jom lah kita share-share apa barang-barang ikea yang patut dibeli atau tidak patut...
aku bukan nak tunjuk 'aku' kat situ... giler mcm bibik kan? arghhhhhhhhh.. tensi mak tau.. ok sambung citer... aku nak tunjuk cermin besar bingkai itam tu... alaaa jangan tanyer harga.. aku dah lupe!! hahah.. tp cermin ni boleh letak menegak.. melintang pon boleh jugak... sebab umah mak aku ni kurang cermin..maka anak-anak dok bising-bising tak dpt tgk muka masing-masing yg comel nie... tak cukup nak tengok muka.. request nak yang besar-besar supaya boleh tengok bentuk badan masing-masing jugak... nah hambekkkk nie!

 setuju kan kalau gi IKEA tak sah kalau tak beli mende merepek meraban.. tapi rak ni tak merepek okeh... sebelum ni, mak aku letak sabun-sabun cuci baju tu atas lantai jek tepi washing machine tu.. tapi setelah membeli rak serbaguna dari ikea nie.. aku dan dia tersenyum bangga tengok barang kemas tersusun... jangan kutuk bekas kuih tutup merah yang duduk kat rak paling atas tu yeh.. aku dah kutuk mak aku awal-awal lagi.. tapi dia sukeeeee jugak..sbb bekas tu bagus.. tak masuk angin... whatever! janji dia happy nak letak oat, susu, creamer, kopi, gula, lagipon benda tu tak kacau orang.. biarlah dia.... rak ni tak mahal.. tapi still aku blur tak ingat harga.. rasa nya dlm RM70 kot??? yang penting tak der lah sampai RM100.. apa lagi.. pegi beli skarang!

 seisi rumah pening kepala nak letak jam ni kat mana... gantung jerklah kat memanapon.. janji umah ada jam... jam ni jam ikea jugak... harga tak ingat.. rm60 kot?  

semua.. i repeat semua... all, i repeat all... frames di atas adalah frame IKEA.. bukan framekasih yer.. huhuhukkk.. aper ko ingat orang frame tak leh guna frame lain? eh Acih panggil aku ngan Pak Radie ORANG FRAME... hahahha... soklan dia "eh mama, kita nie orang frame eh?"... pening aku nak jawab.. last-last jawab jer "a'ah kita orang frame"... huahahha... tunggu ler ko besar ko pikir lah sendiri.. penat aku nak pikir... ada pelbagai size yer adik-adik... dah size pelbagai, maka harga pon pelbagai lah jugak..

aku paling suke frame yang memanjang nie... sebenarnya frame ni menegak.. tapi kalau ko kreatif mcm aku.. boleh lah ko melintangkan.. pastu kalau ko kreatif lagi macam aku jugak.. boleh lah ko amik gambar bederet mcm nie.. pastu ko edit-edit supaya muat... frame panjang ni rasanya utk 4 or 5 gambar.. tapi aku rasa semak.. so aku suh Pak Radie jadikan frame ni utk satu gambar family yg panjang mcm nie..

kalau pegi IKEA, jangan lupa angkut jam ni bawak balik... macam biasa lah aku lupa harga.. tapi yang penting, harga dia tak sampai RM4 seketul nie... i repeat, tak sampai RM4 seketul.... jangan tanye banyak2 lagi.. terus pegi sana beli 7... bilik air 2, bilik 3, dapur 1, hall 1.... ada warna lain jugak.. dark blue pon ada.. tapi dah habis...

ini maksud aku.. kalau pegi ikea tak sah kalau tak beli mende merepek meraban..hahah.. cute kan? berapa ringgit jer seketul.. murah!! tapi bile dah geram, angkat 10 bijik.. bila campur-campur harga.. terus pegi letak lagi 6 di tempat asal.. yang bayar, 4 jer.. hahaha..

saper orang Key Ellssss tak patut takder gelas ni kat umah.. setuju tak? hahah.. saper ada anak pon tak patut kalau takde cawan/mangkuk/pinggan/sudu/gerapu kalerpul ikea tu... gelas kaca tu comel... aku ckp comel sebab sesuai utk tetamu yg datang open house raya... gelas comel.. maka air tak yah jamu banyak-banyak.. tuang sikit jer dah penuh... bila tetamu nak refill mesti malu... dasar kedekut nak mamps...

candles hijau boleh di beli di IKEA jugak... botol susu amaani tu takde jual kat ikea ok... aku suke masuk kat section candles kat ikea.. HARUMMMMMMMMMM... haha.. lilin ijo ni leh pandang jek.. tak leh bakar yer.. sayang.... tuk gedik2 mcm bapak aku boleh lah display masa orang datang.. orang tak de.. pegi amik sumbat dalam laci.. lagi 5 tahun, boleh ganti yang baru...

ohhh itu jerlah gambar yang sempat aku snap... ada byk lagi produk2 ikea nie.. tp kat umah aku lah... yang murah-murah mesti lah kat umah aku..hahahahhaha...hidup mesti pandai berjimat...utk kesenangan hari tua jugak.. tetiba plak.. hehe...


EMAIL YOUR FAVOURITE PHOTO TO US
AND WE WILL CHANGE IT TO LINEN FRAME A3 SIZE
THE CHEAPEST RATE SO FAR ONLY RM65
FOR BLACK & WHITE ADORABLE FRAME
WE ACCEPT ORDERS WORLDWIDE
VISIT OUR BLOG FOR DETAILS
EMAIL US AT framekasih@yahoo.com

26 comments:

Elin said...

eee..best giler brg2 ikea... i follow u...suke tgk ur cute dotter..

zeta said...

gmbq frame2 tu aku suka tgk..cantik..
korg ni ORANG FRAME..tp korg bleh jd interior designer gak ehh???aku xtau ni..aku nak tau..

lindaoff said...

Wawawawa...da macam sponsered entry IKEA pulok..huhu^_^

Mrs.R @ Emi said...

kak filla..tmpt ltk lilin ijou tu mahei ke x??bape hengget ekk??

| SUE | said...

best entry ni. kalau dah pi ikea tu, takde maknanyer nak cuci mato je kan...tk kisah bende apapon mesti nak ikea mari..hahaha

Unknown said...

aku sangat berrrrrminat ngan rak letak sabun sabun tu sebab serabut gak sabun2 aku sebelah machine.

andddd... aku yg bukan org keyeelll ni pon ada 1 set pinggan..mangkok gelas sudu gerpuuuu plastik yg karer kerer tu nyahhhhh..

aSmiDar said...

BArang2 die lain dari lain kan...

Mahirah Kamaludin said...

auww...terasanya bab2 gelas tu...terus nak tergelak...a'ah...gelas kaca tuh kecil la...

Filla said...

elin: follow ler.. i tak kisah.. kuakakak.

zeta: 'orang frame' merangkap ID? aku taklah.. Pak Radie yes..haha..

appledia:bilalah ikea nak sponsor aku.. bagi aku 3 jam dok dlm tu.. angkut bawak keluar apa yg terdaya..hahahaha...

Mrs.R@Emi:huhuu.. itu tak jual.. tu peninggalan aruah atok...

manja: tau takpe..

jujue: i lap u bebeh.. taste ko ialah rak sabun... memang stylo babe! huahaha... dah, pegi gang ngan mak aku!

Anonymous said...

jgn lupa, katalog baru IKEA dah kuar pun utk 2011. layari www.ikea.com.my haku sebok gak tgk online catalogue walaupon hard copy dah sampei umah 2 minggu lepas. kat umah kena berebot ngan anak haku! huh... pastuh dia siap tagged nak mintak mcm2... tobat tunggu 2-3 bulan br boley pegi kalo tak kompom dia ingat apa yang dia nak beli (-_-') - Ira MOT

Razila said...

patut la kadang kadang nampak pak radie dkt ikea.. survey barang rupe nyer.. :)

amani adalah sgt chumelsss :)

cputeh said...

sis,sy minat la kat gmbar yg memanjang tuh...camner ae,bleh order kat sis gak ke?mcm mana buat gmbar jd cm gitu??

Sham Ummi Echa said...

betul kata ko poms..IKEA ngan kita x dpt dipisahkan..mak setuju.. aku ni kalo boleh..hari2 nk singgah ikea.. dah tentu jalan pg balik umah - ofis lalu kt ikea.. kdg2 singgah semata2 nk mkn karipap ngan eskem dia jer.. pas2 brg2 dia yg murah2 tu kan lg ler mesti nk bli.. x penah pi ikea keluar tanpa membeli apa2 pon.. mesti bli gak.. wpon jug yg brharga 5.30 itu..hahaha

Anonymous said...

tgk 1st gambar... dlm hati terus terdetik... wah filla dh ada bibik... tp bila bc ayat filla... ya ammpunnnnn .... ku pk ibuk filla ni bibik kasih...

kak zai

Mimy Hamid said...

beb ..parking pun free..hehe advantage soping ikea...frame dinding ko aku nak tiru leh tak?? ada royalti ke..huhu

Anonymous said...

frame gmbr tu beli sekaligus then baru susun ke? atau beli sikit2? cantik susunan dia

Filla said...

Ira mot: I lap ikea..ada yg ok tp ada gak yg ko

Mommy alrayyan: nampak pak radie sorang x pe.jgn dgn jantina lain dah ler..hihih

Anon: masa tu bli skali gus.pastu pening nak atur!haha

Asmidar: sesuai utk pelbagai golongan gitew

Mahirah kamaludin:jimat air!huahahahaaa

MAMAYIYEN said...

huaaaa..dah lama xgi ikea..rindu terus kat ikea lepas baca entry nih! gelas tu memang wajib ada kt rumah memasing ye..dan mmg daku tertawan dgn rak ittew!! thanks for the info filla..

egain said...

halo..

hehhe tergelak baca entry ni sbb samalah gak ..pengumpul brg ikea or at least katelog dia hehe. tapi ni slow down lah sbb dah dok jauh. gelas dari satu set dah tinggal satu je. beli dari mula kawin pakai sampai la.

Unknown said...

meatball....currypuff & daim cake perkara wajib, sedap nye.........

Filla said...

cputeh: framekasih tak buat ler dek nonnn..haha.. cemana nak buat eh? mak tak reti.. mak tau order jek.. pak radie yg menurut perintah..huahahahaa...

Sue said...

penah g ikea time sarat peknen anak 1st. tu la 1st n last time g sana walo pon saya org keyy ellss.. hehe..

tak penah beli lagi brg ikea (kalo ade pun da lupa sbb lama sgt). sbb tadek umah lg kan.. kalo da ada nnt harussss pegi sana.

eh nk tya, set meja makan tu beli kat ne ekk.. bajet camne? sbb cantik sgt2 la.... tgh survey2 nih masuk lam bajet kot2 ade rezki bli umah

NaniRostam said...

Pandai bibik posing.Cermin tu memang cantik.rumah pun cantik.frame ikea memang cantik.gelas kaca yang kecik-kecik tuh...kalau kat rumah akak selalu cepat habis.....tak pa sebijik 80 sen. kalau nak cop tiket parking free just beli half dozen rm4.90.

Mrs. Q! said...

kesian org JB takdok ikea
nk kena g singapore baru dapek sopink perabot spt ituuuuu :(

Filla said...

Kak nani: heheh..gelas tu kiut..yg penting murah..bila pecah tak yah nak nangis..hahaha..

all: yang nak tanye harga set meja makan leh email saya ;).. set tu dari lorenzo..

sheila said...

Suke jugak brg ikea. Tp bl ajak husband pegi mesti x maw. Jenuh nak kena pusing 1 ikea klau nk kua. Nasib bek ade mbr yg mmg kaki shopppibg ikea, blg la kirim dia..