Thursday, October 21, 2010

PERLUKAH GPS DALAM HIDUP KITA NIE?



Ok, kali ni si jakun nak citer pasal GPS plak.. GPS okeh.. bukan PMS... gitew.... hahaha....

nampak tak kat screen tu? belah kiri screen tu yang tulis 4.8 tu is KM.. kilometer.. dia remind ko lah lagi baper meter ko kene turn left or right..

aku kan tak berapa nak moden sgt.. mana lah aku reti gadget2 nieh.... tapi belah ipar saya tu.. memang terror2 lah mende2 ni semua nie.. bile dorang citer pasal gadget2 nih.. mak mengecutkan diri dok diam-diam jer..hahahaaaa... yerlah.. kalau dah Acih tu haaa mintak kat aku nak ipad? ipod? aper mende tah.. game sampai beratus-ratus tu? ohhh sorrylah acih.. mahal tuuuu... tak dapat ler ko main petik jer dapat..

ok kembali ke tajuk GPS tadi... aku mcm tenganga-ngange gak bile tengok kecanggihan menatang nih.. perghhh giler lah zaman skarang ni.. ko type jer mana nak pegi then ko click 'go' button.. there u goooo.. ada 'orang' instruct ko okeh... best tak? utk orang yang buta lagi dungu bab-bab tempat ni.. memang sesuai sangat lah kan... utk orang yg dah cekap jalan tak payah membazir.. korang google map jek.. aku nak suh baca map? mampus aku tak reti.. tgk map jalan lintang pukang.. ingat aku paham? pastu sama mcm kat sopink complex.. konon2 tgk lah map nak gi shop apa... buat-buat muka paham.. siap ada tulis 'U ARE HERE'.. pon aku tak leh bayangkan aku kat mana... takut aku nak tunjuk aku tak paham.. kang Pak Radie cakap aku ni bodoh sangat... hahahah... seriouslah.. apasal aku blank ah bab2 petunjuk jalan nie? dulu masuk x-rel pon sbb anny ada.. aku ikut bontot dia.. haram aku tak leh bayangkan nak kejar train aper..hahah..

pastunya, ktorang belilah GPS nie hahh.. ada promotion kat Carrefour.. dari RM600++ jadi RM450++ jer.. huahahhaa... excited giler aku.. ibaratnya ko bayar RM450++ pastu ko dah boleh eksyen lah.. skarang ko ckp jer dengan aku nak gi mana.. NO HALLLLLL OKEH!!! aku x de masa nak pikir pasal jalan.. jom naik keta ngan aku.. aku on jek GPS nieh.. aku set mana nak pegi.. aku click 'go'.. terus ada pompuan robot ajar aku jalan.. bunyi pompuan tu camne tau... camni...

In 300 metres, turn left

Keep left

Keep right

eh kadang aku sakit jiwa pompuan ni memekak dalam kereta..hahahah...

so sesaper yg bengap leh tahan tu... dah standby dah nie kalau ada junction yang ko kene masuk tu.. tapi being me yang blur nie.. dia dah remind tu... suh turn left... aku boleh go straight jugak... hahahahahah... bengong tul... aku rasa pening 'pompuan robot' tu nak ngajar aku nih.. tapi don't worry, ko telepas jalan.. kat screen tu akan kuar 'question mark'.. (dia kalau boleh nak tanye kot? aku suh masuk kiri, kenapa ko tak masuk??syaitonnnnnn) huahaha... lepas baper second tu.. dia akan guide ko balik... ;) syok kan?

apa lagi yang best? oh kat GPS nie.. ko leh set kat 'FAVOURITE' tu.. address2 yang ko selalu pegi.. mcm add. umah ko ker.. umah mak ko ker.. Jalan Tar ker.. hihihi... mcm phone lah.. phonebook ko simpan contact no orang kan? ini ko set address jer.. so everytime ko nak pegi tempat tu.. tak kira ko dari mana pon time tu.. one touch jer.. sampeiiii... eishh bahagia tul hidop aku sekarang.. x de saper leh panggil aku filla blur lagik dah pasnieh..

even kalau ko jalan kaki pon boleh guna.. mcm ko pegi Jln Tar kan.. ko pegang jer benda tu.. ko type lah nak gi mana.. jangan ko type nak gi seremban sudah.. mampos nak bejalan.. ;)

pastu kan ada kat Menu dia tu tulis 'POI search'.. ok bile ko click yang tu kan.. haaaaa kuarlah segala restaurants, hospital, shopping complex, petrol station, mosque, balai polis.. eh penat lah nak list kan.. konon ko ada area kl masa tu.. ko click shopping complex tu.. haaa kau.. keluar lah segala klcc, pavillion.. ah mcm tu lah.. macam mak aku aritu ada hal kat area taman tun ke mana tah.. dia gi ngan adik aku.. pastu perot lapar... dia click restaurant... click pizza hut.. hahahah.. click go... tadaaaaa... dia akan guide ko pegi the nearest pizza hut lah.. dia akan guide ko sampai ler depan pintu kodai okeh..

kes aku plak.. baru ni aku gi ciast kat seksyen 19 shah alam.. aku ni nama jek 4,5 tahun blajar kat uitm shah alam, kawin ngn orang shah alam.. tapi blur TETAPPPPPP!!! hahaha... so dari putrajaya aku set jer gi Ciast.. oh Pak Radie comel sgt.. malam tu dia tau bini comel dia ni kene gi ciast drive sendiri.. dia dah siap2 masukkan kat favourite.. romantik kan laki mak? kalah Amar citer Chinta yang dah mampos kene langgar tu.. ohhh tensi mak.. aper ni hero mati? dah tanak tengok dah.. eh nak tengok..sebab dah tak jatuh cinta kat Amar/Adi Putra.. tapi tetiba berpaling tadah.. i jatuh cinta kat Osman Kabilah plak.. tetiba i rasa Rahim Razali hensem, macho giler.. dah la kaya.. hahahahaa.. ok sambung citer.. pastu aku pon drive lah gi ciast.. tetiba ciast tu kat belah kanan aku.. hahah.. terus mak tekejut beruk.. yerlah.. kata si jakun.. hihihi....

dah habis program kat ciast, plan nak gi subang parade.. wahhhh kauuuu.. ni lagi lah SUWEETTT.. hahah.. dah ada kat favourite jugak okeh.. padahal bukan aku tatau nak gi kat POI search pastu click shopping complex.. haluuu bini ko ni tak ler sebodoh yg ko sangkakan okeh.. hahah.. tapi sebab laki mak SUWEET.. dia takut tetiba aku dah sampai Ipoh kot? hahahha... maka click 'go' sajer terus sampei Subang Parade..

eh lupa nak bagitau.. gps aku ni cover 4 countries kalau tak silap? Singapore, Thailand, Indonesia dengan aper ahh lagi satu? tak ingat, carik sendiri...

so kepada korang-korang yang rasa-rasa nye bengap 2x5 macam aku nieh... berbaloi-baloi lah kalau ada GPS ni kan kan kan?? aku nye brand MOVE... ada gak brand Garmin.. eh tul ke spell? tapi garmin mahal sket.... yang harga rm600 pon screen kecik.. i love MOVE... hahaha...

*ini adv tak berbayar.. ini namanyer sharing is caring is sharing ;D




EMAIL YOUR FAVOURITE PHOTO TO US
AND WE WILL CHANGE IT TO LINEN FRAME A3 SIZE
THE CHEAPEST RATE SO FAR
ONLY RM65 FOR BLACK & WHITE ADORABLE FRAME
WE ACCEPT ORDERS WORLDWIDE
VISIT OUR BLOG FOR DETAILS
http://www.framekasih.blogspot.com/
EMAIL US AT framekasih@yahoo.com

12 comments:

ZuNas77 said...

Filla,

mmg best pakai GPS. cumanya some of the gps ni dia pakai jalan yg lagi jauhhh or jalan dalam. but lantak ler kan, janji sampai. tapi i pernah naik cab dari airport nak balik rumah, taxi driver ni pakai gps, giler lah perjalanan sejam jadi satu jam. sbb celah2 mana ntah dia masuk coz ikut instruction gps tu kan..yg bagusnya, takkan tersesat ler..

ChentaHati said...

nak goda enKande beli GPS jugak lah... sebab tahap blur pun hampir sama dgn mamaAcihs...

Filla said...

zunas77: oh yeh? tp tulah aritu tanye budak jual gps tu..dia tunjuk kat gps tu.. ada 3 option jalan tu.. dia akan amik option one, option one tu jalan paling dekat nak ke destination tu.. tu drebar taxi tu set gps dia option 3 kot..jalan paling jauh..kuakakka..sbb nak ketuk orang!

chenta hati: sile goda utk kebaikan kita org pompuan gak ;)

mannira said...

waaaa...fila ko lg mantap ok...aku pun blur gaks...he..he...tq for the info..berguna yg amats utk org yg blur mcm kita....

Miss Moon said...

filla GPS mmg berguna dow ...kita org pakai Mapking di phone HTC sutan mmg sangat berguna

time nak gie job kenduri ke hapa tak der dah tgk kad kawen zup zup sampai terus ...cam terer sampai panten kata eh senang nya akak cari umah saya ....well the power of GPS ...berlagaks kan

tapi satu je bengong GPS nih kalau one way dia tak tahu hahahhahaha

yg pompuan kat phone sutan kalau laju sket siap sound

PLEASE SLOW DOWN

Chooyaya! said...

balik ni terus aku suruh budak gemok baca blog ko dengan harapan dapat gps pulak. yerla, aku ni tau klcc, pavilion, pejabat felda jerk. yang lain aku kurang arif (taknak mengaku bodoh jalan lagi tuh!)

Sham Ummi Echa said...

mmg sgt brguna GPS ni. tp aku guna yg dkt hp sajork. mmg ingat nk rembat satu la. hari tu kat fotokem ada orfer yg garmin tu 300++ kot. tp screen xde la besar giler, but ok la. lg bsr screen lg mahal le

JMR said...

sy suka perempuan yg bg instruction tu..kdg2 smpai terbawa2 dlm mimpi..hahahah

hOtMaMa said...

mmg perlu ada GPS uoll... aku install garmen kt enpon jerk... hihihi.. dh 2 thn guna.. mmg membantu la senang je nak kemana2.. yg penting, dia akan tunjuk kita jalan yg paling dekat, berbaloi2...gituuu..

Anonymous said...

bgus2...lg 1 bestnya guna GPS ni dpt trace mn2 kedai mkn yg sedap2, wlupn dlm hutan...

-Marlia Malik- said...

harus beli ni..smtime kat shopping complex yg xpenah masuk xtau toilet katne..hahhahaha...kalo ade GPS ni leh tau toilet mane nak g...hahahaha

NUNU EERA said...

ske GPS ni cz sy leh tido kat sebelah.. huhu..