Tuesday, March 08, 2016

BEBEL JAP.

Hari ni sibuk sikit.. Pagi-pagi tadi temankan Wan dengan Atok Braim gi klinik presint 18.. Wah cantik klinik kesihatan baru, besar plak tu.. Wan tu batuk tak baik-baik, memacam dah petua try.. kesian Wan kadang batuk teruk sangat sampai susah bernafas.. risau tau.. Berbotol dah ubat batuk tak gak baik.. Bagusnya check dekat klinik kerajaan ni diorang very detail.. siap buat xray.. lepas tu cucuk kat lengan biarkan 3 hari jangan sabun nanti kena datang balik hari ketiga yg tu untuk check tibi kot? pastu 3 hari berturut-turut kena datang hantar sample kahak.  Tadi dah buat xray semua clear, alhamdulilah.. 

Kes Atok plak dah 2-3 bulan kot memula dia cakap macam ada beguk.. memula dulu sampai demam.. pastu dah ok, now dia on off.. kejap ok kejap sakit.. betul-betul hujung rahang bawah telinga tu.. risau gak.. tadi teman Atok masuk bilik doktor.. lawa kemain doktor muda pompuan.. Atok pon citer lah pot pet pot pet.. dapat pulak surat refer ke Hospital Putrajaya.. kena pegi sana bawak surat refer tu untuk dapatkan appointment date.  Hoih tu lah dia masalahnya banyak procedure.. tak leh main terjah je doktor.. Takpelah Wan dengan Atok tu rajin.. setakat jalan ulang alik Enstek ke Putrajaya tu takde hal.. 

Tengahari tadi lari kejap gi isi minyak kereta pastu gi amik gambar buat visa.  Next week nak fly lagi.  Doakan semuanya berjalan lancar.. Prefer fly masa cuti sekolah so budak-budak ni tak yah ponteng sekolah.. 

Now aku kalau boleh tak nak miss zumba class at least 3 times a week.  Kalau tak turun berat pun takpe, janji peluh keluar dan badan rasa sihat sikit.. Kalau tak aku selalu rasa lemah dan lesu je.. Sejak join zumba rasa energetic sikit.. takdelah jalan seret kaki hahaha.. Ikutkan hati memang malas melampau nak siap gi kelas tu.. Tapi kesihatan ni kena jaga.. tengok bangsa lain tu sampai tua still jalan slow-slow.. ada yang jogging pagi-pagi.. seronok tengok.  Kalau diteruskan aku punya pemalas bergolek je atas katil memang hancus.

Aku ni ada jugak masalah kesihatan lain macam masalah mata.  Haritu masa event Ellfie 1 year tu kemain beria-ia aku pakai contact lens grey konon.. puiii hahahah.. pastu aku jadi rabun tahap maksima.. Kalau tak pakai pon memang dah rabun.. ini bila pakai aku tak nampak hahahaha.. aku kena kecikkan mata pun tak nampak.. dia punya tahap teruk sampai aku tengok muka Peej yang jarak 2 jengkal jari pun aku tak nampak sangat muka dia.. "Ko makeup ke Peej?" padahal terpampang muka dia depan aku dah siap makeup kemain meletop.. Peej pulak "Ko tak nampak langsung ke???" huwaaaaa "Takkkkk".. terpaksa bukak jugak contact lens.. puii membaziaq.. baru nak feeling mata kelabu.. memang confirm aku tak leh dah pakai lens kaler-kaler ni.. Now mata dah makin teruk.. Kalau driving malam, pastu hujan renyai lagi aku tak nampak.. habis cahaya semua pecah-pecah.. terpaksa bawak kereta 40km/j muahahhahahahaha.. Itu nantilah dipikirkan bila nak buat mata ni.

Eh perot lapar.. Bye.


Love, 
Filla.

11 comments:

Anonymous said...

nampak kak filla kat klinik td..nak tegur segan..slim je akak..hihi

Myalycia said...

yup, doktor kat klinik p18 so far check very details.. lah, dah dekat kak pila awat xkabar.. kalau xbole kita ngeteh kat ali maju hehe..

ain.ya.nun. said...

Kak,

Untuk batuk tu, cuba minum sesudu kicap perah dengan sebiji asam limau yang buat air tu. Saya ni batuk then pregnant, cuba tu tiga kali, Alhamdulillah, kurang batuknya.

strawberi said...

lens xde power ke kak pilla..hehehe...

miss eimanhikmah said...

mata tak nmpk tu bahaya tu kak..

Anonymous said...

eh, kak pila..ade satu , dua petua ni..cari tali kasut jdkan rantai..pakai smp baik..sye penah buat,makin berkurang n terus ilang..tapi cari la tali kasut yg bersih tu..jgn cari yg dah lame tuuu...hihihi lagi satu, limau kasturi dgn kicap..perah limau kasturi kat sudu, letak kicap..bace selawat,pastu ngap..tu je la petua yg tak seberape..

NuraOuki.. said...

Salam petua ibu sy 1 biji nenas dn halia setengah jengkal blender dan tapis... minum berulang kali.. cubalah

Anonymous said...

kena pantang makan seafood. serius.

Anonymous said...

Assalamualaikum. Kakak, klu leh jgn pki contanct lens lagi dah. Bahaya. Saya dulu selalu pakai lens tapi dah stop lepas dgr pesanan Dr Muhaya. Semoga parents akak cepat sembuh.

Unknown said...

Saya penah cek tibi.. depa cucuk then dlm 3hri dia akan ukur kt tmpt cucuk tu.. sma ada naik cm lebam brapa cm... kalau x da kesan x da la tibi...sy penah kena cucuk sbb ada kwn 1 opis kena tibi tp x inform kt jbtn... n dpt mc 2minggu tp dia senyap ja mai keja..x pasal2 1opis kena bratur kt hospital.. haihlaaa...

Anonymous said...

hai kak pilla.sy suggest klu mata akak rabun dan x selesa or xnak pakai contact lens, better akak buat lasik. saya dah 3 tahun buat lasik.dulu power mata saya 700 for each eye.mmg azab la bila x pakai spec.apa benda pun x nampak.sampai anak nak menyusu tengah malam pun tergagau-gagau cari spec dulu.lastly, tawakkal je buat lasik.so far, alhamdulillah.no more contact lens, no more spec mata. syukur sangat.mata 100% clear.cubalah.