Tuesday, December 15, 2015

AMSTERDAM Part 1

 Tarik nafas hembussss.. tarik hembussss... 

Akhirnya siap gambar untuk first entry.. tak tau akan jadi berapa banyak entry sampai korang muntah mungkin hahaha.. Ok lah jom lah Kak Pilla ceritakan sikit pengalaman mengembara ke Amsterdam - Paris - London.. Tarikh pergi haritu 25 November 2015 dan sampai balik ke KLIA 5 Dec.  Puas hati lah dalam 11 hari ada kot.. 

Bermula dengan tragedi silap tengok flight time.. Dah print e-ticket tu lama dah.. dari memula print otak aku dah set flight 25th Nov, pukul 2:20 petang.. ye gila confident tak tau pasai apa.. sampai lah tarikh 24hb tu dah pukul 5:00 petang kot.. dah siap packing barang semua sebab konon malam tu tido umah Wan.. esok boleh breakfast dengan Wan nanti Wan hantar kat airport dalam 10 pagi gitu.. Leh lepak-lepak lama kat airport.. Sekali aku terasa macam nak print ticket tu lebih.. Aku pun gi lah print.. masa print aku tengok time tu 02:20, date 25th Nov.  Terus aku telan ailio, jantung aku berdebar-debar.. darah rasa tersirap kat muka hahahaha.. ni petang ke pagi???? aku dah agak ni mesti aku silap ni omg!!! Terus call orang travel agent walaupun aku dah tau 02:20 tu pagi.. 

Dia ulang baca.. ye kak pukul 02:20pagi.. so akak kena ada kat KLIA kul 11:00 malam ni.. pitam.  Terus menggelupur mandi siap-siap call Wan pastu kena marah pulak sebab cuai hahaha.. Sampai rumah Wan dah pukul 9:00 malam camtu kot.. sempat lah makan dulu sebelum Atok, Uncle Rosli dengan Kasih ikut hantar kat airport.. Ish kalau tak memang aku menangis meratapi lah kalau esok baru aku lenggang kangkung gi check in hahaha.. "sorry kak, flight akak dah berlepas pukul 2 pagi tadi"  pitam.

Ok sambung lagi.. gila menceceh bila nak habis satu entry hahaha..

 Kasih dan airmata berpisah tiada.. Tapi dia kejap je eksyen je acah-acah.. hehehe.. menangis lah dia masa nak berpisah tu.. take care and have fun nanti kat Bandung ye Kasih? dia pesan Mama ngan Papa pun jaga diri.. hahaha drawa swasta 8 babak.

 Sambil menangis aku hulur phone "nah snap gambar mama papa" hahahahah.. sambil nangis dia snapkan gambar ni.. zalim betul hahahaha

Pergi tu kitorang naik Etihad.. First time naik dan not bad lah.. cuma crowd KLIA-Abu Dhabi tu hazabedah sikit.. dari Abu-Dhabi ke Amsterdam pun hazabedah jugak crowd dia.. bangsa satu group tu cakap kuat-kuat pastu makan selamba je buang cup kat lantai.. omaigod apa semua ni? pastu sorang aci tu siap pakai sari nyandar kat kerusi Pak Radie sambil borak memang hala betul bontot dia kat muka pak radie hahaha.. aku gelak je pandang luar cermin.. padan muka..  

Flight kitorang:

KLIA-Abu Dhabi (transit 3 jam) - Amsterdam
London - Abu Dhabi (transit 3 jam) - KLIA

Ini kalau nak pergi 3 tempat sekali lah.. Nanti aku citer detail kat entry lain pasal train semua tu..

 Ok gak naik Etihad aku suka sebab ada bacaan doa sebelum berlepas.. Rasa selamat je.. kiranya kalau apa-apa jadi pun pasrah je lah hahaha.. food pun ok je.. boleh pilih.. 2 kali makan untuk flight duration 7jam 45 minit ke Abu Dhabi.. Naik muntah aku lama sangat haha.. Pak Radie ok lah dia suka layan movie.. aku kurang sikit movie-movie ni.. sempat lah aku tengok citer Speed dengan Minion.. 

 Mumula muka fresh lagi.. lepas tu hambek kau.. kejap kepala aku tersumbat celah seat sana.. kejap kat bahu pak radie.. kejap tegak.. 

 
 Akhirnya sampai Abu Dhabi.. ngam-ngam subuh kat sana.. solat dulu siap-siap sebelum melanguk tunggu next flight ke Amsterdam.. telekung dalam surau dia tu  pelik.. jenis jubah siap serkup kepala bunga-bunga kaler purple.. heheh belasah je lah.  

Dari Abu Dhabi ke Amsterdam duration 7jam 10minit.

 Ya Allah cantik sangat.. Terpegun tengok luar tingkap.. 

 sempat dia ni amik gambar

 Alhamdulilah dah sampai Schiphol Airport terus cari Railway ke Amsterdam Station.. Sampai je bangang kejap camno nak beli tiket ni nak guna machine ke apa.. pusing jap cari information.. Pastu aku memang nak kena ada internet connection sebelum sampai apartment yang aku booked tu.. sebab bila dah sampai situ nak communicate dengan owner apartment nak bagitau dah sampei.  Belilah simcard kat kaunter kat airport tu, 1GB Euro20.. Puas hati 5 hari 4 malam aku guna internet relax je hahahaha.. 

Ok pastu kalau korang kat Schiphol Airport nak ke Amsterdam Station senang je.. pegi je beli ticket kat kaunter ticket tu.. takyah guna machine sebab kita bukan ada coins.. leceh.. ticket dia 5.10 Euro sorang.  One way ticket.  Perjalanan aku tak ingat.. tapi kojap yoo dalam 20minit kot naik train ni.

 Train selesa :)

 Yes dah sampei.. Aku janji dengan Anouk (host apartment) dalam pukul 4:30-5:00pm.

 Macam biasa kalau first time sampai akan ada sedikit terbangang-bangang tak tau nak keluar ikut sini ke ikut sana.. Tapi eksyen sebelum pegi Pak Radie siap google map bagai.. hahaha..

 Aku jenis memang tak reti baca map.. Tapi aku ringan mulut tanya orang lagi senang.. Nasib baik tanya.. rupanya salah pintu hahah.. keluar ikut belah lain.. dengan sejuk gila pastu hujan renyai.. pitam nak jalan kaki seret bag.

Masa ni ok lagi sempat posing jap.. 

 Masa ni hujan turun lebat jugak.. redah je.. tapi kat sini hujan tak macam KL.. sini walaupun hujan tapi kita tak basah lencun.. hujan dia macam halus sangat so 1/2 jam pon ok lagi cuma beku sikit hahaha.. pipi kebas sebab sejuk sangat.

 
Ok ni lah apartment kitorang.. Belakang aku tu yang pintu hitam tu.. Tapi pitam tinggi gila kot tangga dia.. kalau ko turun tangga silap langkah terus menjunam.. takde golek slow motion ye.. mampos angkat bag.. hahhahaha.. wow tingkap merah ala red light district sebelah pintu je.. nasib takde orang merangkak tengah malam pegi situ hahahah.. 

Ni first time aku booked guna airbnb.. Best rupanya sebab banyak apartment.. Apartment for two pon ada macam aku pilih ni.. Aku dah google banyak tempat guna macam-macam website tapi airbnb yang aku pilih ni paling affordable, location memang superb, comfortable, spacious.. aku tengok kalau pilih hotel room yang gila sempit macam rumah tumpangan Ah Keong pun mahal gila pastu katil je.. huwaaa sempit mana nak letak bag? atas kepala? pastu siap sinki tepi katil omaigod i cannot.. tu belum toilet pastu dengan takde kettle how i want to cook maggi? no no no.. tu aku gigih search lagi dengan bantuan wife abang aku jugak dapat tempat ni.. dia tolong tengokkan kat airbnb ni sebab diorang dah pegi few months back bila tengok map, location ok.. 

Tapi airbnb ni ko kena signup dulu.. pastu dia leceh sikit sebab kita akan deal dengan host tu once kita setuju.. siap kena pilih nak attach gambar passport or gambar lesen memandu depan belakang.. sebab kita strangers, diorang pon strangers.. sama-sama takut hahaha.. Host aku nama dia Anouk.. gila lawa macam model tekejut masa jumpa hahahaha.. baik peramah muda lawa.. Total apartment aku dalam RM2000 untuk 4 malam.. dimana ko tak dapat ye harga murah tapi selesa macam ni..

 Ada toaster tapi aku tak guna.. ada pinggan mangkuk boleh guna sila bawak sabun samak.. rice cooker tu aku bawak.. aku tak guna pun untuk masak sebab ntah dia cakap tak boleh ke apa tah.. Ala kalau beli instant brahims tu campak pack tu dalam mangkuk curah air panas rendam jap.. dah panas dah lauk..


 Comelkan apartment dia? Actually dia stay sini jugak dia ada bilik lain.. Tapi dia jarang ada.. bila dia rasa nak balik dia balik.. gituh.

 Hujung sekali tu ada toilet..

 cantikkan? sama dalam gambar kat airbnb tu ;)

 Ada satu meja kecik dengan dua kerusi tempat aku ngan Pak Radie bersantap ;) Oh siap ada free wifi sekali Anok bagi.

Malam tu keluar jalan nak jumpa Elly.. Dia dari Switzerland naik flight turun Schiphol Airport jugak.. tapi masa lain-lain so decide check in dulu tempat masing-masing once ada internet whatsapp je..

 Wow besarnya mushroom..

 Cantikkan waktu malam? kat situlah bilik gila kecikkkk tapi mahal..

 Akhirnya berjumpa jugak di Amsterdam.. Aku ngan Pak Radie gi apartment dia.. Pastu keluar 4 orang.. anak-anak and Adik Elly tinggal.. Ini projek orang tua-tua budak-budak tak leh follow hahahah..

 Cookies nak?

 Lollypop pon ado.. hahaha ice cream pon ado.

 Red Light District pun kitorang lalu.. Lalu dan tengok je lah..


 Tingkap-tingkap merah tu semua ada penghuni posing hehehe.. kat Amsterdam ni ada dua je yang legal.. pelacuran dan ganja.. Tapi selama kat sana ok je takde lah menakutkan ke apa.. Ada lah sekali je nanti citer.. yang lain ok.. orang dia atau tourists lain takde buat kacau ke apa ke.. semua enjoy and buat hal sendiri takde yang nak kacau or pandang serong kat kita..


 Aku bukan boleh tengok benda cake-cake ni.. Aku tak suka tapi suka tengok.. comel sangat..

 Penat habis kitorang redah malam tu semua tempat.. last-last singgah je kopi-kopi and churros kat sini..


 Itu jelah cerita untuk first entry.. sakit bahu aku mengadap pc hahaha.. Nanti kita jumpa kat 2nd entry ok? 2nd entry nak citer pasal gi Windmill.. Aku panggil kincir.. i kan orang kampung ;)

Ok tata.. jumpa lagi ;)

Part 2
Part 3
Part 4


Love, 
Filla.

11 comments:

Irfa said...

Bca ni teringat blk kg
Haha kgkonon ngaku Amsterdam kg aku pulak..

Nanie said...

Alhamdulillah. Selamat check balik tiket. Klu tak. Melepas nak ke sana. Hehe

Chekgu Azrine said...

Bestnya filla...dahla cuaca sejuk..
Memang syiok!!!!
Next entry peles....hehhee

Rizziela said...

bestynya ..bila la nak merasa sampai obersea kan

Nisa said...

Bestnya..sy stay area best western..pegi thn 2013..klia-ams-london-paris-london-ams-klia total 21haripuas hati!haha..dr london pun gi ams balik sbb kitorang transit ams ke klia..gi windmill mmg best.tenang je..gi kukenhof x best sbb ai don like flower..rugi je husbnd ckp byr mahal2 duduk je xnak pusing dlm tu :p

Seri Kandi Tanah Jauhar said...

hehehehe.. nasib baik Elly bawa babysitter

Anonymous said...

kite pun penah salah tgk tiket flight..tiket 8.30 pagi tapi konfiden 8.30 mlm..rilek je kul 10 pagi jalan2 kat siam reap...bile dah tau flight dah lepas segala mak nenek peluh keluar...tak pasal2 kuar duit beli tiket lain...hahah

miss eimanhikmah said...

bg detail eh..heheh nti boleh refer je

Siti Yang Menaip said...

bestnyaa bestnyaaa... sis memang stay kat Rotterdam eh ?
ada pegi tak yang jetty tepi laut tu ? oookay CT sabar tunggu next entry =)

Nana said...

akak sbb tu cabin crew paling pantang kalau puak2 ninja turtle (arab) or india dalam flight. diorang mmg biadap sikit buat org macam kuli hamba abdi diorang.. n akak salah tgk timing crew pun boleh silap tgk sbb tu tak suka kalau flt depart pagi kita set the next day but actually its after 12 am tu hahah sbb tu saya set hp on 24 hrs instead of 12 hrs taku confuse am pm salah set alarm mampus kene menjawab huhu

Jueliza Jamani said...

hahahha hazaabedah pun tetap sampai sana kak.. ya allah cantiknya kat sana..