Tuesday, March 15, 2016

PENGALAMAN BERNIAGA KAK PILLA.

 Assalamualaikum..

Hari ni sakit perot.  Eh tensi pagi-pagi bertapa kat toilet..

So macamana korang semua sihat tak? Kak Pilla alhamdulilah sihat.. Tapi dah seminggu ni sebenarnya dah rasa tekak tu nak start sakit.. Kak Pilla dah tau dah masalah Kak Pilla selalunya datang lambat.. dia akan acah-acah dulu nanti ok, pastu tetiba dia sakit.. Kak Pilla kalau start batuk, sakit tekak memang stok.. terus jadi suara itik dan pastu terus takde suara langsung.. Oi leceh sebab kerja Kak Pilla memang kena bercakap.. Musim panas ni sila jaga kesihatan dan minum banyak air ye adik-adik..

Alhamdulilah kerja Kak Pilla berjalan lancar.. Walaupun now Kak Pilla yang jaga agent-agent Ellfie dan uruskan semua berkaitan email orang yang nak jadi Agent / Stokis Fame, masih boleh handle.. Kitorang bahagi kerja sama rata.. kalau sorang handle semua memang pitam.  Now kerja-kerja marketing untuk Fame sedang berjalan dan takkan stop InshaAllah.. HQ tak boleh handle untuk amik order individual customers... Kita perlukan Stokis dan Agen.. Dan Agen akan duduk bawak Stokis pilihan mereka.. Agen semua restock kat Stokis negeri masing-masing.. Cuma ada few negeri belum ada Stokis, so agent-agent tu sila restock dengan HQ sampailah you all dah ada Stokis negeri.

Kak Pilla happy tiap kali dapat email dari agent atau stokis Fame.. Dulu Kak Pilla sendiri takde experience meniaga macam ni.. Adalah sikit-sikit meniaga zaman dulu hahahahah.. Nak dengar cerita? Dulu Kak Pilla lahir kat Sabah sampai lah umur 13 tahun duduk kat Kota Kinabalu tu.. Masa kitorang kecik, duduk kat berek polis tu.. ada tanah, Atok memang rajin gila.. Dia bercucuk tanam.. ko cakap je apa dia tak pernah tanam? jagung, kacang tanah, kacang panjang, sayur-sayuran (semua jenis ada).. Aku sampai menangis sebab selalu kena tolong Atok cabut rumput kat batas-batas sayur tu.. nyangkung lah aku.. Aku setakat main-main tanah longkang semua ni takde hal.. dah biasa.. Tu belum lagi cerita Atok tebas semua hutan belakang rumah tu.. Dia jadikan kolam ikan.. besar ye, korang pon tak leh imagine.. dia bukan kolam bulat, tapi kolam panjang tu.. Atok gali sorang-sorang takde orang tolong pun.. dia angkut batu bukit kat belakang letak dalam tong minyak, ada 2 tong minyak tu letak kiri kanan angkut kat bahu dengan kayu.

Sayang aku takde gambar belakang rumah aku tu.. Cantik gila Atok buat dah macam satu taman besar berbackgroundkan bukit batu.. Kalau bosan aku duduk memancing ikan haruan / keli kat kolam tu.. Atok bela itik adalah kot 80 ekor.. Besar gila kan tempat tu? Ayam pun banyak.. Setakat kejar tangkap ayam tu aku dengan Abang aku dah biasa.. Kekadang sakit hati sebab tengah tengok cerita kartun, tetiba Atok suruh tangkap ayam nak sembelih.. Hentak kaki pegi jugak.. Dah lah ayam tu bangsa susah gila nak tangkap.. peluh-peluh kejar sampai bawah kolong rumah.. Sambil menangis sebab sentap tak dapat tengok tv.. Dah dapat tangkap tu biasanya aku dengan Abang aku bergilir lah tolong pegang sebab Atok sembelih.. i dah biasa you know.. bila ayam tu menggeletek aku campak je ke tepi tengok sampai dia betul-betul dah mati.. Ada sekali abang aku geram sebab bengang dengan ayam tu susah nau nak tangkap.. so bila dapat je tangkap dia pegang kaki ayam tu, dia tebalikkan dia hempas ayam tu kat pagar kayu.. Hoi jahat gila dia nie.. tapi tu zaman kanak-kanak.. Aku ingat lagi ikut dia tangkap kucing.. amik gelas plastik letak pasir letak air, kacau dengan kayu.. letak cili padi tumbuk dalam tu.. pastu tangkap kucing suap dia.. Kenapa lah aku ikut abang aku dengan kengkawan dia.. macam syaiton perangai..

Kalau Siti Nurhaliza tiap petang jual kuih sambil dengan suara merdu dia cakap "kuih kuihhhhh".. Aku pun menjual jugak kecik-kecik dulu.. Bapak aku polis yang rajin bela binatang dengan bercucuk tanam hahaha.. So petang-petang aku jual sayur.. Aku cerita dengan Peej and Elly sakit-sakit perot diorang gelak.. Kongajo sangat ni hahaha.. Bila petang je aku bawak satu bakul penuh sayur.. Sambil jalan aku jerit "Babukkkkk mau beli sayurrrrrrrrrrrrrrrr"  hahahah tolonglah hebat sangat ni.. Aku takde malu ye.. Habis aku panjat rumah flat berapa tingkat.. nanti adalah makcik-makcik keluar dari pintu tengok sayur aku.. Kalau licin clear berlari aku bawak balik bakul kosong.. Balik rumah so petang boleh main :)

Aku pernah jual sambil bilis kering jugak kat sekolah dulu.. Sekolah rendah kat Sabah dulu.. Wan yang buat.. pastu Wan duduk pakai lilin.. bakar (seal) plastik tu.. aku bawak sikit, abang aku bawak sikit jual kat kawan-kawan kat sekolah.. pun laku hahahah..

Aku suka meniaga walaupun meniaga benda bodoh-bodoh.. Dulu belajar kat UiTM aku join Zhulian.. Berkobar-kobar siap pergi kelas dia.. Pastu ni pon cerita kelakar.. Masa tu aku dah kawan dengan Pak Radie.. Aku tanya, "mak awak suka barang kemas kan? nak jumpa mak awak boleh?" Pak Radie kan jenis tak kisah, dia cakap nak jumpa pegi lah..

So aku pun datang siap bawak sampel Zhulian tu.. Gila apa??? hahahahha aku kuatkan semangat dan tebalkan muka jugak pegi.. Sembang-sembang lah.. Mak mertua aku tu gangster hahaha.. dia jenis selamba takde jenis cakap lembut-lembut control-control ni memang tak.. Pastu aku pun bukak lah sample aku tu.. "Cik acik tak minat ke pakai zhulian.. zaman sekarang semua pakai zhulian sebab memang sadur emas ni Cik, tak nampak pun macam tipu, dah macam emas betul.. pastu kalau dah kusam kita boleh hantar balik kilatkan"

"Ohhhhhh Acik tak pakai zhulian ni, Acik pakai emas betul.. jap acik amik" kebil-kebil aku.. siap telan ailio rasa sempit tekak aku.. bahahahah.. Ok dia turun dahhhh.. "Ni Acik beli hah,, 3 ribu ni Fillaaaaaaaaaaaaa"  Ok nak pitam.. Ya Allah, bantulah aku, dimana harus aku sembunyikan muka ni.. ai is malu hahahah.. pastu Kak Yati (kakak Pak Radie) suka je tengok-tengok tapi dia tak leh pakai earrings bukan emas.. nanti telinga dia gatal.. "Ya Allah kau bantulah aku keluar dari rumah ni sekarang.. sambil usung balik Zhulian aku yang seketul pon tak laku ni"

Eh kelaka bila ingat.. Pak Radie suka kutuk aku.. dia cakap padan muka.. Shadap u.  kongajo ni kenakan aku.. hahhahhahah eh tapi aku jual Zhulian tu laku jugak tau.. don't play-play with me, habis aku paksa kengkawan beli muahahahha.. Eh macam-macam jugak aku try.. Ingat lagi masa dah kawan dengan Elly dia ajak aku jual barang-barang smurf.. Aku ok je.. tapi dalam hati, smurf????? Ada ke orang nak beli? Yes adaaaaa ok.. laku patung smurf kitorang.. aku siap pegi cod kat customer bawak patung smurf.. Pastu jual pencil case smurf, angry birds semua tu.. pon boleh tahan jugak, tapi slow sikit.. Pastu aku gi Cameron Highlands ada pasar malam tu belambak jual kat sana... hahahah lelaju whatsapp Elly "Ellyyyyyy belambak angry birds nya pencil box kat sini huwaaaaaaaaaaa" hahahha.. kitorang pernah join bukak booth.. jual smurf.. agak bangang jugak hahhahahahahahah.. orang lain jual baju.. kitorang tumpang booth kawan, dia jual baju, kitorang jual smurf dengan pencil box.. hihihi.. penat duduk takde orang datang.. Eh kenangan sangat tu.

Bagi aku berniaga ni mendatangkan keseronokan... Dahlah dapat duit poket.. Tak taulah kalau korang anak ongkayo tak perlu duit poket sebab mak ayah dah bagi.. Tapi aku rasa cari duit dengan titik peluh sendiri lebih mendatangkan kepuasan.. Aku tak nak susahkan mak ayah aku selagi aku mampu berdikari.. Mak aku manjakan aku.. bukan aku je, semua kitorang adik beradik.. Sebab Wan tu dia penyedih orang dia.. Dia selalu pikir advance sangat.. Apa akan jadi kat kitorang kalau dia takde.. so dia dah siapkan kitorang at least rumah apartment sorang satu masa tu.. Wan pun berniaga dari aku lahir dia start menjahit.. amik tempahan baju kurung.. tapi jahitan Wan first class ok.. kemas je.. Tapi now dia tanak jahit dah, penat kata dia.. Dia cakap kalau dia takde, takde lah kitorang ni hidup merempat.. Uwaaaaa takyah lah fikir macam tu.. insyaAllah pandai lah kitorang adik-beradik nak hidup.. So dulu time study aku tak susah sangat.. Wan bagi RM100 kot seminggu.. Aku nakal, duit tu bukan aku buat duit makan sangat.. berjimba je tau.. kongajo betul.. sekarang bila pikir sian mak aku cari duit aku suka-suka je boros.. Now baru paham susahnya cari duit.. terpaksa korbankan masa dan tenaga.. Sebab tu bila aku ada je masa terluang memang aku bawak anak-anak gi jalan ke makan ke..

Harap korang terhibur dengan cerita zaman Kak Pilla dulu-dulu.. hehehehe.. Zaman sekarang bukan macam zaman dulu.. Sekarang korang semua ramai kot yang duduk kat bandar.. tak perlu kot jual sayur macam aku? "Babukkkkk mau beli sayurrrrrrr" takde kan? hahahhaha.. neway Babuk tu Makcik.. Sebab sekarang peluang perniagaan tu aku tengok bersepah-sepah.. Rajin dengan malas je.. Malu dengan tak je.. Nak dengan tanak je.. So korang kategori mana?

Dulu bagi aku RM5 pun duit.. Kalau aku lunch belanja RM5, at least kalau aku jual apa-apa dapat untung RM5, lunch aku tadi tu dah kira free.. Aku suka fikir macam tu.. Siapa nak kasi kan? Kak Pilla kurang selesa dengar orang kalau cakap, cemana nak jual, saya dah jual, takde orang nak.. Bagi aku sebenarnya ramai yang nak, tapi usaha ko sampai ke tahap apa? Bersungguh ke tak? Sebab tu pentingnya kekuatan mental dan fizikal untuk berniaga nie.. Bukan sebab suka-suka je.. Tak boleh mengalah..

Aku kagum dengan salah satu contoh stokis Fame ni.. Dia sebenarnya Agent Ellfie Beauty jugak.. Antara Top 3 Agent Ellfie yang dapat reward haritu.. Kenapa aku bangga dengan dia?

Ni contoh Agent Ellfie dan Stokis Fame.. Dia langsung tak pernah meniaga online ye.. and now dia antara Agent Top Ellfie dan now dah jadi Stokis Fame.. Sebulan dia boleh restock Fame 2 kali.. Stokis sekali restock 500 batang.. so dalam sebulan 1000 batang licin.. Dia pandai cari agent Fame.. Dia rajin sangat.. Ada lagi Stokis Fame kita yang aktif.. Thank you sangat sebab korang pantas sangat.. Dan apa aku boleh nampak kat agent / stokis yang berjaya ni.. diorang sangat pantas, sangat alert, sentiasa rebut peluang depan mata.. Berniaga ni kalau untuk suka-suka oklah korang nak lenggang kangkung je.. tapi kalau nak buat income ribu-ribu kena laju, tak pernah berhenti berusaha.. Itu yang aku nampak lah dah setahun jaga Agent Ellfie and now jaga Stokis Fame.  Selalu alert kat ig HQ kot-kot customer tanya boleh cod ke tak.. gitewww.. 

Ada sorang lagi Agent Ellfie paling Kak Pilla terharu.. Dia antara Top 3 Agent tahun lepas.. Dia takde asas meniaga.. Siang kerja, balik rumah masak laju-laju sebab malam dia peruntukkan masa untuk hantar Ellfie kepada customer dia.. Masa mula-mula nak jadi agent dulu dia langsung takde instagram.. Memula Kak Pilla macam terdetik dalam hati.. Alamak instagram pun takde camne nak jual? Nak buat marketing kat mana? Sebab tu kita tak boleh nilai orang sekali pandang.. NEVER!! ok.. Dia tanya Kak Pilla instagram tu cemana? Nak daftar ig cemana.. nak komen orang cemana huwaaaaa susah Kak Pilla nak ajar sebab tak jumpa depan-depan.. Kak Pilla suruh dia tanya kawan-kawan yang ada instagram.. dan belajar.. Now dia top agent.. nampak tak usaha orang nak berjaya cemana? Niat dalam hati nak bantu suami, nak bantu anak-anak, nak bantu mak ayah.. nak berikan yang terbaik untuk diorang semua.. InshaAllah Allah permudahkan.. 

Ni pulak contoh Agent yang first time amik stok dengan Stokis.. Tak sampai sehari dah habis jual 30 batang.. Agent kena amik 50 batang je.. Sup sap settle jual 30 batang.. Amazing sangat nie.. Kumpul kengkawan office jual je.. Bukan susah pun sebab Fame Matte Lip Cream ni murah je.. RM29 je sebatang.. Pastu ramai customer suka colour-colour dia..

Ini dari stokis jugak.. memang diorang bergerak pantas sebab Fame Matte Lip Cream ni semua orang kata puas hati sebab murah.. Ramai cakap setanding dengan produk mahal.. So ada yang murah, kenapa gatal nak buang duit beli yang mahal huahahahhahaha.. Bukan ada cop pun brand mahal tu kat bibir.. Janji meletop.. 

So ini 5 warna yang kita tawarkan..RM29 je satu.. Kak Pilla punya tak habis-habis lagi walaupun asyik belasah hari-hari.. 

Ok korang boleh tengok sendiri 5 warna yang kami tawarkan.. 






Fame Soft Matte Lip Cream ni buatan Malaysia dan ada KKM.  Siapa yang dah beli satu, kebanyakannya akan datang balik sebab nak beli colour lain..

So korang rasa senang jual tak? Mana senang jual lip cream ke jual sayur? hahahahahahah.. Sekarang zaman social media.. Takkan you all takde follower kat FB or IG.. ni lah senjata yang korang ada.. Gunakan!!! Kalau pegi office tu pakai jangan tak pakai.. bila orang tanya, stok kene sentiasa ada.. sentiasa standby.. Orang tak tanya pun korang boleh buat muka tak malu, Kak lawa tak lipstick saya pakai harini?  Ah gitu..

So kalau korang takde ilmu meniaga.. Itu bukan penghalang untuk berniaga.. 

Kalau korang nak tengok boleh pi tengok kat sini:

Instagram : @fame_cosmetics



Dah puas usha-usha tu mesti nak beli kan? Ok korang boleh cari nama Agents dan Stokis yang berhampiran dengan korang di:

Instagram : @agentfame



Masih belum terlambat kalau nak apply jadi Stokis atau Agent.. mulakan perniagaan anda sekarang!

Email: famecosmetics.my@gmail.com

sertakan:
Nama:
Tel no:
Kawasan:





No comments: